مطالب مفید برای بابا و مامانای گل

تاثیرات شگفت انگیز هنر بر کودکان

1390/11/1 14:07
نویسنده : نیکتا
335 بازدید
اشتراک گذاری


تاثيرات شگفت انگيز هنر بر كودكان


با اين كه هنر هميشه جنبه تفريح جانبي داشته، ‌اما در حقيقت نقشي كليدي در يادگيري و پيشرفت كودكان دارد. شايد تعجب كنيد اگر بشنويد كه مثلاً ‌همين نقاشي كشيدن ساده كودكان باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در آنها،‌پيشرفت مهارت هاي ظريف حركتي، ‌آماده شدن براي يادگيري خواندن و تقويت قدرت تحليل شان مي شود. اين گفته دكتر كنت و سن است كه راجع به نقش مغز در آفرينش هنر تحقيق مي كند. همين طور موسيقي مي تواند به يادگيري رياضي و توانايي خواندن كمك كند. حركات ريتميك باعث سلامت جسمي مي شود و هنر نمايش به بالا رفتن دامنه لغات كودكان كمك مي كند. هنر همچنين باعث مي شود بچه ها احساسات خود را درست كنترل كنند و زندگي اجتماعي بهتري داشته باشند.
به گفته دكتر ژوزف پيرو، استاد دانشگاه لانگ آيلند:« هنر به كودكان كمك مي كند تا بدون شكست بهتر خطر كنند و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند. ثبت نام در كلاس هاي هنري مختلف پرهزينه است اما شما مي توانيد با هزينه كمي اين فعاليت ها را در خانه خود و با وسايل در دسترس امتحان كنيد و زماني پر از نشاط را در كنار دلبندتان بگذرانيد.

هنرهاي تجسمي
 

ساليان سال است كه بچه ها كاغذها ( و شايد ديوارها!) را خط خطي كرده و با انگشت رنگ آميزي مي كنند اما اخيراً محققان به تاثيرات دامنه دار آنها پي برده اند.
دكتر واسُن طي تحقيقات متعددي دريافته است هنرهاي تجسمي قسمت هاي مختلفي از مغز بچه ها را فعال مي كند؛‌ قسمت هاي مربوط به تصميم گيري مغز،‌حركات بدني و حافظه و توجه به جزئيات كه يكي از اجزاي اصلي در مهارت هاي مربوط به خواندن هم هست.

براي يك تا سه ساله ها، ‌نقاشي با پودينگ:
 

مقداري پودينگ را در ظرف هاي مختلف تقسيم كنيد و يك قطره رنگ خوراكي به هر كدام اضافه كنيد. لباس هايي كه كثيف شدن شان براي تان اهميتي ندارد به تن فرزندتان كنيد يا حتي اجازه دهيد بدون لباس نقاشي بكشند ( نگران نباشيد‌، بعداً‌ با يك حمام همه چيز مرتب مي شود!). يك سفره پهن كنيد و هنرنمايي فرزندتان را به تماشا بنشينيد!
نكته خوب در استفاده از پودينگ،‌ خوراكي بودن آن است و نگراني بابت تجربه هاي چشايي كودك تان نيز نخواهيد داشت.
حين نقاشي مي توانيد تركيب رنگ ها را هم نشان دهيد و با هم معجزه كنيد: قرمز + آبي = بنفش

براي سه تا پنج ساله ها، ‌معرق كاري با ماكاروني:
 

در ظرف هاي مختلف،‌ رنگ هاي خوراكي متفاوتي بريزيد و به آنها آب و ماكاروني فرمي اضافه كنيد. چند لحظه صبر كنيد تا ماكاروني ها رنگ بگيرند. آنها را در سيني بريزيد تا خشك شوند. وسط يك تكه كارتن را به شكلي كه دوست داريد ببريد به طوري كه شبيه قاب عكس شود. وسايل را در اختيار فرزندتان بگذاريد تا ماكاروني ها را به كارتن بچسباند و آن را تزيين كند. حالا يك قاب عكس زيبا از هنر فرزندتان داريد.
فعاليت مذكور علاوه بر اين كه مهارت هاي ظريف حركتي را تقويت مي كند اين را نيز مي آموزد كه با هر چيزي مي توان اثري هنري خلق كرد. همين طور بچه ها تمركز كردن بر كاري را از ابتدا تا انتها مي آموزند،‌ مهارتي كه بعدها در رياضيات،‌خواندن و حل مسائل پيچيده به آن احتياج پيدا مي كنند.

براي پنج تا هفت ساله ها‌، نقاشي در ابعاد واقعي خود:
 

كاغذ بزرگي به ابعاد فرزندتان تهيه كنيد يا كاغذهاي كوچك را از پشت به هم بچسبانيد و به اندازه مورد نظر برسانيد. از فرزندتان بخواهيد روي كاغذ دراز بكشد و اطراف بدنش را خط بكشيد تا قالبي از بدنش روي كاغذ درست شود. حالا از او بخواهيد تا جزييات را تكميل كند؛‌ مو،‌ صورت،‌ لباس و ... حتي براي بچه هاي بزرگ تر مي توان اسكلت و اعضاي داخلي بدن را هم امتحان كرد يا هر چيز كه فرزندتان دوست دارد و برايش لذت بخش است. او مي تواند جلوي آينه برود تا جزييات لباس يا بدن خود را با دقت بيشتري ببيند و بكشد؛‌ چيزي كه باعث تقويت قدرت مشاهده و تميز دادن جزييات مي شود. مي توانيد حاصل كار فرزندتان را پشت در اتاقش آويزان كنيد.

نمايش
 

نقش بازي كردن در ظاهر؛‌ يك تفريح تمام عيار به نظر مي آيد،‌اما در حقيقت كمك بزرگي به تقويت قدرت مغز مي كند. نمايش مهارت زباني،‌ دايره لغات و مهارت قصه گويي بچه ها را پرورش مي دهد.

براي يك تا سه ساله ها
 

يك آلبوم عكس هاي كودك تان در حالات مختلف تهيه كنيد و با ديدن هر عكس به او كمك كنيد تا آن لحظه ها را به خاطر بياورد و تا جايي كه مي تواند از آنها براي تان بگويد. تشويقش كنيد همان كارها را تكرار كند. از جزيياتي كه مربوط به قواي حسي مختلف مي شود،‌استفاده كنيد مثلاً‌ توضيح دهيد كه سيبي كه در آن عكس بود‌، چه طعم و بويي داشت. داشتن يك تصوير ذهني از معني كلمات،‌ مهارت مهمي براي آغاز «خواندن» است.

براي سه تا پنج ساله ها
 

اشياي مختلفي را از اطراف خانه جمع كنيد و همه را در كيسه اي بريزيد. به نوبت آنها از كيسه خارج نموده و سعي كنيد به اين سوال جواب دهيد:« اين را چه چيز ديگري مي توان تصور كرد؟» مثلاً‌ يك آبكش مي تواند كلاه شود با ماسكي روي صورت! به جز اين كه عكس هاي بامزه اي با اين بازي مي توانيد از فرزندتان بگيريد،‌ او هم ياد مي گيرد كه خودش چگونه به تنهايي فكر كند.

براي پنج تا هفت ساله ها:
 

كتاب مورد علاقه كودك تان را بخوانيد در حالي كه او حركات مختلف كتاب را نمايش مي دهد. حركاتي كه برايش مشكل است را توضيح دهيد؛‌ چگونه مي تواند نمايش دهد با دو شخصيت كتاب را انتخاب كنيد و بدون نگاه كردن به كتاب سعي كنيد صحبت ها و حركات شان را به خاطر بياوريد و بازي كنيد. تماشاگر را فراموش نكنيد. حتي خرس هاي پشمالو و عروسك ها هم مي توانند تماشاگران خوبي براي نمايش شما باشند!

موسيقي
 

به جز ارتباط موسيقي و رياضيات به جهت داشتن بازه هاي زماني مشخص و منظم، ‌محققان دريافته اند كه موسيقي به توانايي خواندن در بچه ها هم كمك مي كند. در يك تحقيق نشان داده شد بچه هايي كه دو بار در هفته به مدت سه سال به كلاس موسيقي مي رفتند،‌مهارت خواندن بالاتري نسبت به بچه هايي كه در هيچ كلاس موسيقي شركت نكرده بودند داشتند.

براي يك تا سه ساله ها
 

حتي بچه هاي كوچك يك ساله هم گاهي مي توانند كلمات را به زبان خودشان تكرار كنند،‌ بعضي از شعرهايي كه پرسش و پاسخي هستند ( مثل عمو زنجيرباف) را بخوانيد و از آنها بخواهيد يا جواب بدهند يا بعد از شما تكرار كنند. اين كار باعث تقويت حافظه و قدرت شنوايي كودك مي شود.

براي سه تا پنج ساله ها:
 

با كمك كودك تان با وسايل خانه،‌ وسايل موسيقي ساده بسازيد،‌ مثلاً‌ در يک ظرف دردار و پلاستيكي مقداري برنج بريزيد و از آن جغجغه بسازيد يا در ليوان ها و بطري هاي شيشه اي مقدار متفاوتي آب بريزيد و آرام با قاشق به آنها بزنيد. اين بازي به راحتي مي تواند زمينه اي بر دانش فيزيك باشد!‌ مقدار مختلف آب، ‌نت هاي متفاوتي مي سازد.

براي پنج تا هفت ساله ها:
 

دو ترانه متفاوت را براي كودك تان پخش كنيد و از او بخواهيد آنها را توصيف كند و شباهت ها و تفاوت هاي شان را توضيح دهد. از لغاتي مانند تند و ملايم،‌ با صداي بلند يا آرام،‌ مي توان براي توصيف استفاده كرد. در صورت آشنايي قبلي شايد صداي بعضي از سازها را هم بتواند تشخيص دهد. توجه به صداهاي يك ترانه، ‌مهارت هاي زباني و شنيداري را به شدت افزايش مي دهد.


منبع:مجله راه موفقيت

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)